EÚ a aj Slovensko potrebujú energetickú solidaritu

Európska únia reaguje ambicióznym plánom na klimatické zmeny.  Na Slovensku sme boli svedkami intenzívnych povodní, susedia Česi si vytrpeli svoje v dôsledku tornád, oficiálni predstavitelia Grécka spájajú požiare s klimatickými zmenami.

Európska únia už v minulosti poukazovala na potrebu boja proti klimatickým zmenám. Žiaľ, situácia je oveľa vážnejšia ako sa pôvodne predpokladalo a mnohé negatívne klimatické dopady prebiehajú rýchlejšie ako sa očakávalo. Vedci nás varujú, že ak sa neprijmú okamžité opatrenia, globálna teplota sa do roku 2060 pravdepodobne zvýši až o 2 °C ( v porovnaní s predindustriálnymi hodnotami) a do konca storočia by to mohlo byť až o 5 °C. Znamenalo by to devastačný dopad na ekosystém, nárast nákladov v hospodárskej oblasti, negatívne to ovplyvní aj produkciu potravín.

Na vzniknutú situáciu zareagovala aj Európska únia predstavením nových, ambicióznych plánov, ktoré budú podporené aj masívnymi finančnými prostriedkami z rozpočtu EÚ. Dokonca vznikol aj nový Sociálny klimatický fond, ktorého úlohou je fungovať ako kompenzačný mechanizmus pre stanovenie ceny uhlíka na sektor cestnej dopravy a budov (palivá a energie). V priebehu roka 2021 má byť predstavený aj nový legislatívny balíček “Fit for 55 package“. Jedná sa tak asi o najviac ambiciózny plán v oblasti klímy a energetiky v histórii EÚ.

Kľúčovým cieľom z pohľadu EÚ je dosiahnutie tzv. uhlíkovej neutrality EÚ do roku 2050, teda  vybudovanie hospodárstva s nulovou bilanciou emisií skleníkových plynov.  Bol schválený aj záväzný cieľ EÚ dosiahnuť do roku 2030 čisté domáce zníženie emisií skleníkových plynov v porovnaní s rokom 1990 aspoň o 55 %. (predchádzajúci cieľ EÚ hovoril o 40%).

 V rámci konkrétnych opatrení sa stanovia čiastkové klimatické ciele pre jednotlivé sektory zaradené do tzv. ETS (Systému EÚ na obchodovanie s emisiami), ako aj mimo ETS.

Zvyšuje sa aj cieľ pre podiel obnoviteľných zdrojov z pôvodných 32% na 40%  a nastavuje sa záväzný cieľ pre energetickú efektívnosť na úrovni 9% oproti roku 2020 (vrátane budov verejných subjektov). ETS sa rozšíri o námornú dopravu a zavedie sa oddelený systém obchodovania s emisiami na budovy a cestnú dopravu.

EÚ zavedie aj akési uhlíkové clo, aj na vybrané dovážané produkty z tretích krajín do EÚ, ktoré nemajú zavedené obdobné systémy oceňovania uhlíka. V pláne je aj zavedenie rozšírenia systému obchodovania s emisiami na oblasť budov a úprava zdaňovania energií.

Európska únia a Slovensko sa musia vysporiadať s hroziacou energetickou chudobou

Aj keď sme z pohľadu EÚ menšou krajinou, v automobilovom priemysle sa radíme medzi svetové veľmoci a sme de facto „závislí“ na tomto segmente. Navýšenie CO štandardov je tak potrebné vnímať citlivo. Európska komisia deklaruje zvýšenie cieľa od roku 2030 zo súčasných 37,5% na 55% a od roku 2035 na 100%, čo by de facto znamenalo zákaz predaja nových vozidiel so spaľovacím motorom a prechod na plnú elektro   mobilitu (prípadne vodík alebo iné alternatívne palivá). Reálne si treba pomenovať aj riziko navrhovaného vytvorenia samostatného ETS pre budovy a cestnú dopravu, ktoré, obávam sa, môže spôsobiť prehlbovanie energetickej chudoby na Slovensku (už dnes sme na prvých priečkach z pohľadu výdavkov domácnosti na energie vzhľadom k ich príjmom).  Plánované zmeny budú mať bezpochyby rozsiahly dopad nielen na priemysel, ale aj domácnosti.

Tento ambiciózny plán EÚ tak môže znamenať aj zdražovanie a ohrozenie tých najzraniteľnejších. Obávam sa, že ani nový Sociálny klimatický fond  nebude schopný v plnej miere pomôcť práve najchudobnejším domácnostiam. Rozhádaná slovenská vláda musí nevyhnutne zabezpečiť koordinovaný  a koherentný postupu prípravy stanovísk SR k jednotlivým legislatívnym návrhom, nie len v Bruseli, ale aj doma, keďže návrhy musia koordinovať viaceré rezorty. Musia ochrániť práve svojich najzraniteľnejších občanov a v čo najväčšej miere sa vyhnúť energetickej chudobe.

S tým musia ísť ruka v ruke aj potrebné opatrenie na úrovni štátu, najmä v kontexte, že na základe štúdie OSN 10 % najlepšie zarábajúcich spotrebuje až 45 % všetkej energie, ktorá sa využíva na pozemnú dopravu a približne 75% všetkej energie na leteckú dopravu. A 1% najbohatších vytvára dvojnásobne veľa emisií v porovnaní s polovicou najchudobnejších.

EÚ a Slovensko musia byť energeticky solidárne a chrániť tých ľudí, ktorí nie sú zodpovední za dnešnú katastrofálnu klimatickú situáciu.

Súčasný manažment medveďa hnedého na Slovensku je doslova katastrofou

17.07.2023

Rezort životného prostredia pod vedením exministra Budaja absolútne nezvládol manažment medveďa hnedého na Slovensku. Žiaľ, aj súčasne poverený minister Chrenko nekoná. Generálny riaditeľ Štátnej ochrany prírody SR Dušan Karaska sa k incidentom ani nevyjadruje a nehľadá riešenia. Pritom denno denne vidíme, ako sa konfliktné situácie stupňujú, verejná mienka sa obracia [...]

Roky 2020-2023 v ENVIROREZORTE – roky nenaplnených sľubov, odborných zlyhaní, neprofesionality, komunikačných vojen a netransparentných rozhodnutí

09.06.2023

Takto by sa dalo stručne zhodnotiť pôsobenie ministra Budaja (OĽANO/Demokrati) v rezorte životného prostredia v rokoch 2020 až 2023. Veľké vyhlásenia z roku 2020 sa premenili na zápach, ktorý bude z ministerstva ťažké vyvetrať dlhé roky. Je to už pár týždňov, čo sa po dlhom trápení “porúčala” Hegerova vláda do politického neba (či skôr pekla), ale s tým, [...]

Fatálne zlyhanie povereného ministra Budaja ohrozuje desaťtisíce ľudí a strategické zásoby vody na Žitnom ostrove!

30.01.2023

Na základe radu zlých rozhodnutí Ministerstva životného prostredia pod vedením povereného ministra Budaja Vrakuňa, jej okolie a veľká časť Žitného ostrova ostane ohrozená toxickými látkami zo starej environmentálnej záťaže po bývalých Chemických závodoch Juraja Dimitrova (CHZJD). Environmentálna záťaž Vrakuňa – skládka CHZJD predstavuje jednu z najväčších a [...]

krížnik, USS Gettysburg

Výstrel omylom. Dvoch amerických pilotov nad Červeným morom zostrelili vlastní

22.12.2024 06:00

Obaja piloti boli zachránení živí, pričom jeden z nich utrpel pri incidente ľahké zranenia.

Magdeburg, útok na vianočnom trhu

Nemecko zaplatí za zločiny, vyhrážal sa útočník z Magdeburgu. Prečo sa odporca islamu správal ako terorista?

22.12.2024 06:00

Nenávidel islam a podporoval AfD. Kto je Taleb Jawad al-Abdulmohsen, páchateľ hrozného útoku? Prečo mu v ňom nezabránili bezpečnostné zložky, ktoré o ňom vedeli?

parlament, nrsr

Keby sa voľby konali v decembri, do parlamentu by sa dostalo osem strán. Koalícia by sa skladala ťažko

21.12.2024 21:05

Voľby by podľa prieskumu vyhralo Progresívne Slovensko.

polícia, policajné auto, policajti,

Polícia obvinila dvoch mužov, ukradli auto kuriérovi s tovarom za asi 45-tisíc eur

21.12.2024 19:15

Policajné hliadky našli odcudzené kuriérske vozidlo v blízkosti Slovenského Grobu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 18
Celková čítanosť: 235723x
Priemerná čítanosť článkov: 13096x

Autor blogu

Kategórie